Als je al je zoekpogingen op Google bij elkaar optelt, kom je waarschijnlijk ten minste uit op meer dan tien zoekopdrachten per dag alleen al. Hoe vaak heb jij Google er al wel niet bij gepakt om een discussie te winnen of om snel even een foto ergens van op te zoeken? Het klinkt stom, maar persoonlijk pak ik Google er iedere keer weer bij als ik een eitje moet koken. Ik vergeet namelijk telkens welk aantal minuten het perfecte getal is voor een hardgekookt eitje. Google lacht me niet uit, Google geeft me iedere keer weer hetzelfde perfecte antwoord. Namelijk zeven minuten.
De zoekopdrachten die het vaakst zijn ingevoerd van afgelopen jaar
Inmiddels zijn we het allemaal spuugzat, maar het afgelopen jaar stond natuurlijk volledig in het teken van het coronavirus. Het meest gezochte woord in Nederland van het jaar 2020 is dan ook het woord ‘coronavirus’. Ook ‘RIVM’ en ‘verkiezingen Amerika’ waren populaire zoektermen het afgelopen jaar. Vragen zoals ‘wat is een lockdown’ en ‘wat is een pandemie’ zijn daarnaast zeer vaak ingetikt. Qua tv-programma’s waren Boer zoekt Vrouw blijkbaar goed voor een groot aantal Google zoektermen, net zoals Over Mijn Lijk en Wie is de Mol.
Hoe kan je zoektermen op een slimme manier gebruiken
Dat het woord ‘coronavirus’ het vaakst werd opgezocht is natuurlijk een leuk feitje om te vertellen aan de keukentafel tijdens het eten. Maar echte slimmeriken weten misschien ook wel dat deze zoektermen interessant kunnen zijn voor bedrijven. Zo weten bedrijven wat er speelt bij de klant en bedrijven kunnen hier daarnaast goed op inspelen. Zo kan je bijvoorbeeld een kwalitatief zoekwoorden onderzoek doen, wat een goede basis kan vormen voor een verbeterde online vindbaarheid van je bedrijf en een zoekmachine optimalisatie.
Het gebruik van Google ads
Niet alleen kan je gebruik maken van zoekwoorden, je kan daarnaast ook eens kijken naar Google Ads. Dit is een online adverteerplatform dat is ontwikkeld door Google zelf. Hier kunnen bedrijven bieden op het laten zien van advertenties aan klantsegmenten. Kort samengevat maak je hier advertenties aan die worden getoond aan mensen die zoeken op de door jou ingestelde zoekwoorden. Als deze persoon op jouw advertentie klikt, komt hij of zij terecht op jouw website. Google gebruikt een verdienmodel waarbij je betaalt per advertentie klik. Als je het lastig vindt dit zelf uit te zoeken, wil je wellicht liever google ads uitbesteden.
Kortom, als je een beetje begrijpt hoe Google werkt en hoe je advertenties kunt linken aan goede zoekwoorden heb je niet alleen een leuk feitje voor aan de keukentafel, maar kan je er ook nog eens geld mee verdienen. En weet jij na het lezen van dit stukje de perfecte kooktijd voor een hardgekookt eitje nog? Ik niet, ik zoek het de volgende keer gewoon weer op.